
Culturele
campagne concept
voor KMKG
KONINKLIJK MUSEUM VOOR KUNST & GESCHIEDENIS
Voor de Aboriginal tentoonstelling ‘Before time began’ ontwikkelde we de campagne ‘Beleef de droomtijd’, waar we met een mythische Regenboogslang Brussel even stil lieten staan bij de invulling van ‘tijd’ in het dagelijkse leven.
IN OPDRACHT VAN BONKA CIRCUS WAS IK BETROKKEN VAN CONCEPT TOT REALISATIE OM DE CAMPAGNE LETTERLIJK TOT LEVEN TE BRENGEN IN HET BRUSSELSE STADS- LANDSCHAP.
DE REGENBOOGSLANG TOT LEVEN
OVER DE CAMPAGNE
Voor het eerst kreeg de Australische Aboriginal kunst aandacht in het Museum Kunst & Geschiedenis onder de naam ‘Before Time Began’. Om deze culturele tentoonstelling impactvol aan te kondigen hielp ik mee aan de communicatiecampagne en een bijbehorende PR-actie. We bedachten het concept ‘Beleef de droomtijd’ waarmee we mensen nieuwsgierig maakten en stil lieten staan bij de invulling van ‘tijd’ in het dagelijkse leven.
Voor de aboriginals was de Droomtijd een mythische tijd waarin voorouderlijke Droomwezens, zoals de Tingari, de Zeven Zusters, de Regenboogslang en vele andere, de aarde, planten, dieren, mensen, water, sterren… geschapen hebben. Het woord “dromen” is van toepassing op deze wezens, maar ook op hun reizen en scheppingen. Vergeet echter elk
🌈
westers begrip van tijd om deze Droomtijd te vatten, want het is een tijdloze tijd, een ‘overal’ tijd. De schepping was, is en loopt nog verder.
We pakten de symboliek van de droomtijd en de Regenboogslang om deze tot leven te brengen in onze tijd en in het Brusselse stadslandschap. De communicatiecampagne staat volledig in het teken van de Regenboogslang. De communicatiekanalen bevatten het mythische wezen, gevuld met kunstwerken uit de expo. Door het straatbeeld in Brussel, Vlaams-Brabant en Waals-Brabant is de slang in verschillende vormen terug te vinden die zich een weg baant naar het museum. Hiervoor gebruikte we een modulair design die met een slimme inzet van OOH vlakken het straatbeeld kleurde. Naast fysiek was de slang ook volop aanwezig op social media en TV.
ONLINE COMMERCIAL
BELEEF DE DROOMTIJD
Om het af te toppen namen we tijd letterlijk over met droomtijd, door alle tijdsaanduidingen, in de nabijheid van het museum, zoals de klok in Tour &
↓
Taxis en La Quincaillerie, te vervangen door een regenboogslang. Het mythisch wezen van de Aboriginals dat het landschap vormde in een tijd die niet te duiden valt.
PR Stunt


CREATIEVE CULTURELE CAMPAGNE NODIG?
Heb je vragen? Of zoek je een maatschappelijk betrokken creatief die je kan helpen met jouw communicatie uitdaging? Neem gerust eens contact met mij op om de mogelijkheden te bespreken.
Tijdens de Corona lockdown door ontwikkelden we voor de Oudertelefoon, het nieuwe maatschappelijke initiatief voor ouders en opvoeders, hun branding en bedachten we de introductiecampagne ‘Zeg het gewoon’. Waar we met schurende en taboedoorbrekende anonieme quotes van opvoeders al snel tussen de oren van opvoeders nestelden.
Naar postWe maken ons allemaal zorgen over hoe we de aarde achterlaten voor huidige én volgende generaties. Zo ook Vandebron’s ambassadeur Jennifer Hoffman die de nieuwe campagne zich afvraagt hoe ze kan bijdragen aan het versnellen van de energietransitie.
Naar postOneworld heeft zich opnieuw uitgevonden met een nieuwe uitgever en een duidelijke journalistieke koers voor een rechtvaardige wereld. Én omdat het nu ook weer als hardcopy op de deurmat beland werd het tijd voor een nieuwe campagne waarin we OneWorld herintroduceren, tijd voor meer dan nieuws.
Naar postVoor het hygiënemerk Sanature maakten we de prikkelende campagne Voel! Voel eens goed! In de campagne, bestaande uit een esthetische merkfilm en drie televisiecommercials nodigden we vrouwen uit om eens goed te luisteren naar hun intieme huid.
Naar post